کشتی یونانی در سال 1322 شمسی توسط شرکت ویلیام هامیلتون به وزن 7061 تن و به طول 136 متر در بندر گلاسکو در اسکاتلند ساخته شد و در روز 4 مرداد 1345 به هنگام بازگشت از ایران، در سفر دریایی خود به کشور یونان در عرض جغرافیایی 26 و 20 درجه شمالی و طول جغرافیایی 53 و 54 درجه شرقی به گل نشست و هشتاد روز تلاش اورینکو، یدک کش هاندی برای بیرون کشیدن این کشتی به ثمر نرسید. تلاشهای ناموفق زیادی برای بیرون کشیدن آن انجام شد و به ناچار سرنشینان کشتی مجبور به ترک آن شدند و بار آن تخلیه شد، چرا که عملیات بیرون کشیدن کشتی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود. اطلاعات بدست آمده از شرکت بیمه لویدز لندن نشان دهنده این است که این کشتی در زمان به گل نشستن متعلق به کشور یونان و بنام کولااف بوده است.
کشتی یونانی کیش
این کشتی در ابتدا “شیپور امپراتور” سپس “ناتورالیست” و در سال های بین ۱۳۳۸ تا یکسال قبل از توقف، در مالکیت خطوط کشتیرانی ایران با نامهای “سیروس فارس”، “همدان” در تردد بوده است. کشتی یونانی از نظر تاریخی قدمت و اهمیت چندانی ندارد و گذشت زمان کشتی را دچار فرسودگی کرده است. قسمت تحتانی کشتی که در آب است بر اثر برخورد امواج دریا با آن پوسیده و هر آن ممکن است فرو افتد. تماشای خورشید که به آهستگی در پشت کشتی یونانی در آب های نیلگون خلیج فارس غروب میکند خاطرهای فراموشنشدنی و جاویدان است. درخشش آخرین شعاع های نور خورشید بر پهنه آسمان، طیف رنگ های زرد و قرمز و نارنجی و سایه روشن های لکه های ریز و درشت ابر، تابلویی چنان زیبا و خیال انگیز را در پشت کشتی یونانی پدید می آورد که نظیر آن را کمتر می توان یافت.
پارک ساحلی کشتی یونانی در زمینی به مساحت ۶۰ هزار متر مربع با امکاناتی چون آمفیتئاتر، کافه تریا، رستوران ایرانی و لبنانی، غرفه های فروش تنقلات، ایستگاه های کرایه اسکیت، دوچرخه و فروش محصولات ورزشی در محیط پیرامون کشتی یونانی در دست احداث میباشد.
وبلاگ تور کیش - arinkish